Ah het is al herfst …

Ook een leuke vakantie gehad? Batterijen weer helemaal opgeladen? Of al terug halfleeg gelopen en zijn we al toe aan een (herfst-)vakantie?

Geen zorgen, wij zorgen voor wat lectuur.

In de herfst is ook traditioneel het National Tender Day Congres. Dit jaar is het op 17 oktober 2024, gevolgd door NIEUW het Sustainability Congres op 18 oktober 2024.

Ook wij verzorgen er verschillende sessies en je kan bij ons terecht voor een “meet the expert”-sessie. Alle informatie tref je op National Tender Day 2024 | EBP Events.

Als kers op de taart mogen we je ook een korting aanbieden, vermeld “NTD24PALMAERTS” en het kost je 20% minder!

Betaling van facturen

Op 16 september verscheen in het Belgisch Staatsblad een aanpassing in verband met de betaling van facturen binnen de wetgeving overheidsopdrachten.

Vanaf 01/01/2025 moet het nazicht (de verificatie) én de betaling van overheidsopdrachten plaatsvinden binnen de 30 dagen. Voortaan heet het de “behandelingstermijn”. In uitzonderlijke gevallen kan de behandelingstermijn worden verlengd tot maximum 60 dagen. Er moet dan aan een reeks cumulatieve voorwaarden worden voldaan:

  • de opdrachtdocumenten moeten dit uitdrukkelijk voorzien;
  • de verlenging moet objectief gerechtvaardigd zijn op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;
  • de verlenging mag geen kennelijke onbillijkheid jegens de opdrachtnemer behelzen.

Voor overheidsopdrachten geplaatst door aanbesteders in de gezondheidszorg wordt in een afwijking voorzien. MAAR alleen voor opdrachten in verband met die specifieke gezondheidszorgactiviteit én wanneer voldaan is aan volgende voorwaarden:

  • de opdrachtdocumenten vermelden dat ze van de algemene regel afwijken en voorzien in een procedure voor aanvaarding of verificatie (procedure waarbij de conformiteit van de geleverde prestaties met de overeenkomst wordt nagegaan);
  • de behandelingstermijn bedraagt niet meer dan 90 dagen (namelijk een verificatietermijn van maximum 30 dagen en een betalingstermijn van maximum 60 dagen);
  • aanbesteders moeten in de opdrachtdocumenten de door hen gekozen verificatietermijn opnemen met een maximum van 30 dagen;
  • de afwijkingsregeling wordt niet louter aangewend om een langere globale betalingstermijn te bekomen. Er hoeft geen motivering opgenomen te worden in de opdrachtdocumenten, maar de aanbesteder moet kunnen aantonen dat de betreffende procedure aangewend wordt om een andere reden dan het bekomen van een langere betalingstermijn.

Indien de aanbesteders niet voldoen aan deze vier cumulatieve voorwaarden, dan is de algemene regel van een behandelingstermijn van maximum 30 dagen van rechtswege van toepassing.

Ook gaat men dit in e-Procurement moeten aanduiden. Hiervoor komt er een nieuw artikel 66/1 in het KB Uitvoering.

Eigenlijk is dit een “aanpassing” van een al bestaande wetgeving …

In de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, staat in artikel 3 de omschrijving:

“Deze wet is van toepassing op alle betalingen tot vergoeding van handelstransacties.

Zij doet geen afbreuk aan de bijzondere regels inzake insolventieprocedures en in het bijzonder aan de bepalingen van het Boek XX van het Wetboek van economisch recht en van de titel IV “Collectieve schuldenregeling” van het vijfde deel van het Gerechtelijk Wetboek.

Zij is eveneens van toepassing op handelstransacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties, waarbij de schuldenaar een overheidsinstantie is, als bedoeld in artikel 4, §2, onder voorbehoud van de regelgeving inzake overheidsopdrachten en concessies op het vlak van de verificatie- en betalingsregels zoals vervat in de algemene uitvoeringsregels.”

Zo, dat is eindelijk geregeld, vele KMO’s zullen nu een zucht van verlichting slaken.

We verwachten nog een aanpassing aan de wetgeving i.v.m. de elektronische handtekening, maar die is er op dit ogenblik nog niet.

Rapportage over 2024

Nu dat de herfst begonnen is, kijken we ook al eens naar het einde van het jaar.

In 2025 gaan we voor het eerst twee (2) nieuwe rapportages moeten aanleveren dit naar aanleiding van de publicatie op 22 augustus 2023 in het Belgisch Staatsblad van het KB van 13 augustus 2023. In deze publicatie werden nieuwe registratieverplichtingen vastgelegd voor opdrachten van beperkte waarde en voor opdrachten gebaseerd op raamovereenkomsten.

Jaarlijks moeten enkele kerngegevens geregistreerd worden via het e-Procurementplatform. Hiervoor moeten gebruikers van het platform de rol “datarapporteur” toegewezen krijgen.

Je gaat bij de desbetreffende gebruiker helemaal achteraan de nieuwe rol vinden.

datarapporteur.png

De rapportages vind je terug onder de titel “Gegevensimport” in e-Procurement

gegevensimport.png

Je kan op verschillende manieren rapporteren:

1. Registratie van de gegevens door het (correct) gebruik van het platform doorheen de plaatsingsprocedure. Op deze manier kan het platform automatisch de benodigde gegevens verzamelen. Indien je voor deze optie kiest, moet je wel nog manueel aangeven dat je de gegevens wilt toevoegen aan het rapport, en bevestigen dat de voorgestelde gegevens correct zijn.

rapport.png

2. “Bulk registratie” door het opladen van een of meerdere bestanden in een door de FOD BOSA voorgesteld Excel-sjabloon.

Sjabloon aanvaarde factuur

Sjabloon raamovereenkomst

3. Integratie met de eigen aankoopplatformen zodat de gegevens uit deze platformen automatisch doorgestuurd kunnen worden naar het e-Procurement platform.

Deze knop “Finaliseren” gebruik je als je alle gegevens opgeladen hebt en je het rapport wil doorsturen. Gebruik deze knop dus enkel als je zeker bent dat het rapport compleet is. Nadat je het rapport gefinaliseerd hebt, is het namelijk verzonden en kan je geen wijzigingen meer aanbrengen. Deze knop zal pas beschikbaar zijn vanaf 1 januari 2025.

Wil u graag volledig op de hoogte zijn van de nieuwigheden? Geen betere manier dan opleiding te komen volgen bij APeXPRO!

Voilà we zijn weer “bijgepraat”. Tot de volgende nieuwsbrief!

Volg onze updates:   LinkedIn pagina

Komende opleidingen

Het nieuwe Boek 6 Buitencontractuele Aansprakelijkheid en de impact op aanbestedingen

praktische cursus voor aanbesteders én ondernemers. In deze opleiding krijgt u een toelichting over het nieuwe Boek 6 Buitencontractuele Aansprakelijkheid en de impact op aanbestedingen. De plaatsen zijn beperkt, dus schrijf nu in!

Het NIEUWE e-Procurement voor openbare aankopers (1d basiscursus)

In deze opleiding leren we u het nieuwe landschap ontdekken, dossiers opbouwen, publiceren van aankondigingen en ontvangen van offertes. Kortom alles wat u nodig heeft om feilloos het nieuwe e-Procurement systeem te gebruiken.
.